PROFESSIONALISERING

Professionaliseringstrajecten op maat, dat is waar OWN voor staat. Geen dertien in een dozijn, maar groei op pedagogische en didactische vaardigheden die bij jullie onderwijsaanpak aansluit met een sterke focus voor learning on the job.

GROEIEN VANUIT JULLIE

EIGEN DOCENPROFIEL

Pedagogiek en didactiek zijn continu in ontwikkeling. Toch blijven veel trainingen voor docenten vaak algemeen en weinig passend bij de praktijk. OWN pakt het anders aan. Samen bouwen we een docentprofiel dat uniek is voor jullie onderwijs aansluit bij jullie blik op onderwijs. Samen zetten we een professionaliseringstraject op dat recht doet aan de kracht en groei van ieder teamlid.

In het docentprofiel definiëren we de pedagogische en didactische vaardigheden die in jullie onderwijs centraal  staan en kijken we naar de verschillende rollen die in de uitvoering van het onderwijs naar voren komen. Per vaardigheid maken we een groeimodel waar iedere docent zich op kan scoren. Waar zit de kracht van deze collega en waar liggen nog kansen voor ontwikkeling?

Op basis van deze groeimodellen maken docenten een persoonlijk ontwikkelplan en wordt er per docent een persoonlijk leertraject samengesteld. In een samenstelling van digitale en fysieke content wordt de docent uitgedaagd om zichzelf te ontwikkelen. Niet alleen door nieuwe kennis tot zich te nemen, maar door deze ook gelijk in de praktijk uit te voeren. Docenten brengen het geleerde direct in de praktijk en bouwen aan hun eigen portfolio.

Samen met het MT zorgen we voor een doorlopende ontwikkelcyclus, waarin professionele groei hand in hand gaat met de ontwikkeling van jullie onderwijs.

LEARNING LOOP

Tijdens de professionaliseringstrajecten werkt OWN volgens de principes van de door OWN zelf ontwikkelde 'learning loop'. 

Deze aanpak maakt leren cyclisch, doelgericht en eigentijds. Elke leeractiviteit start met het in kaart brengen van de leerbehoefte: waar sta je, waar wil je naartoe? Vervolgens wordt kennis aangeboden die direct wordt gekoppeld aan een concrete uitdaging in de praktijk. Daarna volgt sociale validatie: collega’s, begeleiders, leerlingen of anderen geven feedback op het handelen. Deze feedback vormt de basis voor een hernieuwde leerbehoefte, waardoor de de loop opnieuw start.

De learning loop verbindt denken, doen en reflecteren in één krachtig leerproces. Zowel digitaal als fysiek leren komen samen, afgestemd op de praktijk en het eigen tempo van de docent. Zo ontstaat eigenaarschap, verdieping én direct toepasbare groei.


LEARNING COMMUNITY

Aansluiten op het professionaliseringtraject organiseert OWN ook learning communities binnen of overstijgend aan onderwijsteams: kleine groepen van maximaal acht docenten die zich ontwikkelen op dezelfde pedagogische of didactische vaardigheid. In deze communities delen docenten hun ervaringen, tips en uitdagingen. We stimuleren het gesprek door samen boeken te lezen, podcasts te luisteren of op fieldtrip te gaan. Zo ontstaat er een rijke leeromgeving waarin verschillende perspectieven zorgen voor verdieping en groei. Een krachtige manier om samen te werken aan vakmanschap en groei. Volledig afgestemd op jullie ontwikkelbehoeftes en wensen.

CONTACT

Wil jij aan de slag met professionalisering binnen jullie school? Neem dan nu contact op met OWN onderwijs

FRANK VAN DEN ENDE